Sosiaalinen media on osa myyntiprosessia – Miten ja miksi?

”Sosiaalinen media on osa myyntiprosessia”… siis miten, mitä ja miksi??

Tarjontaa on paljon ja ihmiset pyrkivät vertailemaan palveluntarjoajia aina enne ostopäätöstä. Googletamme ja etsimme somesta meidän tarpeeseemme vastaavaa tuotetta tai palvelua. Mitä enemmän huomaamme yrityksellä olevan seuraajia, arvosteluja ja kommenteja, sitä luotettavammalta se näyttää. Ja tämä pätee niin B2B kuin B2C puolella, koska ihminen on kummassakin suppilossa loppu viimein päättämässä ostoksesta.  

Ne yritykset, jotka tulevat ihmisen silmille jatkuvasti, jättävät paremmin muistijäljen. Ja kun tarve herää niin ihminen kääntyy niiden tarjoajien puoleen, joista on jäänyt hänelle muistijälki. Voidaan käyttää esimerkkinä aaltomarkkinointi teoriaa, jossa sinun tulisi tulla 7 kertaa asiakkaan ”silmille” ennen kuin hän on valmis esimerkiksi varaamaan tapaamisen. Myyntisykli on onneksi nopeampi, mutta tuo on hyvä esimerkki siitä miksi markkinointi, sosiaalinen media, on iso tuki myyntiin.  

Tässä blogiartikkelissa kerron siis miksi sosiaalinen media on tärkeä osa myyntiä ja kuinka sitä voi hyödyntää. 

Miksi sosiaalinen media on tärkeä myynnin työkalu?

Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa suuri kohdeyleisö nopeasti. Se mahdollistaa myös kustannustehokkaan mainonnan potentiaalisille asiakkaille ja helpon tavan mitata tuloksia. Sosiaalinen media on monipuolinen työkalu myynnin tukena, joka voi tukea niin uusasiakashankintaa kuin lisämyyntiä ja saamaan sitoutuneita pitkä aikaisia asiakkaita. Olipa tavoitteesi sosiaalisessa mediassa myydä suoraan tai saada näkyvyyttä, nämä seuraavat vinkit voivat auttaa sinua. Eli lue nämä ja mieti omaa liiketoimintaasi sekä myyntisuppiloasi. Kuinka nämä työkalut voidaan ottaa teidän yrityksessä käyttöön?

Tiivistetysti vinkit sosiaalisen median hyödyntämiseen:

1. Kohdennettu markkinointi 

Sosiaalinen media tarjoaa mahdollisuuden tavoittaa tarkasti ne ihmiset, jotka todennäköisimmin ovat kiinnostuneita tuotteistasi tai palveluistasi. Voit hyödyntää sosiaalisen median mainosalgoritmejä valitsemalla kohderyhmäsi iän, sukupuolen, kiinnostuksen kohteiden ja sijainnin perusteella. Tämä mahdollistaa tehokkaan suoramarkkinoinnin, joka saavuttaa juuri ne, jotka ovat potentiaalisia asiakkaitasi. Kohdennettu markkinointi on tärkeä osa myyntisuppilon alkupäätä, josta ihminen ohjataan esimerkiksi verkkosivuille varaamaan tapaaminen tai tutustumaan tuotteeseen. Markkinoinnille voidaan pyrkiä saamaan vain mahdollisimman laaja näkyvyys niin, että potentiaalinen asiakas on tietoinen yrityksestäsi, kun soitat hänelle ensimmäisen kerran.

2. Sisältömarkkinointi asiakaspolun eri vaiheissa

Sosiaalisen median avulla voit tarjota arvokasta ja laadukasta sisältöä, joka houkuttelee sekä sitouttaa asiakkaita eri vaiheissa ostoprosessia. Voit jakaa informatiivisia artikkeleita ja oppaita tietoisuuden lisäämiseksi, järjestää kilpailuja tai tarjota eksklusiivisia tarjouksia vanhoilla ja uusille asiakkaille. Yksi loistava myynnin työkalu sosiaalisessa mediassa on asiakaskokemukset, joita onkin helppo jakaa sosiaalisessa mediassa.

3. Vuorovaikutus ja sitouttaminen

Sosiaalinen media tarjoaa ainutlaatuisen mahdollisuuden vuorovaikutukseen asiakkaiden kanssa. Vastaaminen kommentteihin, kysymyksiin ja palautteisiin auttaa luomaan luottamusta ja rakentamaan vahvoja asiakassuhteita. Aktiivinen läsnäolo osoittaa, että välität asiakkaistasi, mikä puolestaan voi lisätä heidän kiinnostustaan ostaa sinulta ennemmin kuin kilpailijalta. Joillekin yrityksille voi sopia myös muunlainen aktiivisuus somessa eli esimerkiksi myyjät, muu henkilöstö ja yrittäjät voivat päivittää omaa LinkedIniä ja olla aktiivisia kommentoimalla muiden päivityksiin. Näin voi käydä jatkuvaa vuorovaikutusta potentiaalisten ostajien kanssa ja saada yrityksestä hyvä mielikuva luotua.

4. Analytiikka ja seuranta

Sosiaalisen median alustat tarjoavat kattavaa analytiikkaa ja seurantatyökaluja, jotka auttavat sinua mittaamaan kampanjoiden tehokkuutta ja oppimaan asiakkaistasi paremmin. Hyödynnä näitä tietoja optimoidaksesi myyntistrategiasi ja parantaaksesi tuloksiasi ajan myötä.

5. Jälkimarkkinointi

Hyödynnä maksetussa mainonnassa jälkimarkkinointia asiakkaille, jotka ovat vierailleet nettisivuillasi tai sosiaalisen median profiileissasi. Näin pysyt asiakkaan mielessä, vaikka hän ei olisi ollut heti valmis ostamaan.

Jälkisanat

Markkinointi sosiaalisessa mediassa maksullisesti ja orgaanisesti on erittäin kannattavaa – jos sen tekee hyvin. Muista siis kohdentaa markkinointi oikein, tarjota potentiaaliselle asiakkaalle arvokasta ja informatiivista sisältöä, olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa aktiivisesto ja hyödyntää analytiikkaa. 

Käytä saamaasi dataa tukena ymmärtääksesi asiakkaiden tarpeita ja mikä kohderyhmä on aktiivisin. Kohdenna kiinnostuneille asiakkaille jälkimarkkinointia ja ole heihin yhteydessä. Näiden toimenpiteiden avulla voit tehostaa myyntiäsi ja kasvattaa asiakaskuntaasi sosiaalisen mediankin avulla. 

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *