Myynninedistäminen ei ole aina suoraa myyntiä

Myynninedistämisen tavoitteena on kokonaiskuvassa kasvattaa yrityksen myyntiä, mutta se voi myös liittyä pelkästään brändin tunnettuuden lisäämiseen, uusien asiakkaiden kiinnostuksen herättämiseen ja olemassa olevien asiakassuhteiden vahvistamiseen. Eli aina ei puhuta suoran myynnin tekemisen, kun mietitään mitä myynninedistämisen keinoja voitaisiin hyödyntää. Myynninedistäminen voi sisältää monenlaisia toimenpiteitä, kuten edustamista tapahtumissa, tuote-esittelyä, markkinointia sosiaalisessa mediassa tai olemassa olevien asiakassuhteiden ylläpitoa ja asiakasiltojen pitämistä.

Myynninedistäminen käsitteenä tarkoittaa siis erilaisia markkinoinnin- ja myynninkeinoja tunnettuuden sekä myynnin kasvattamiseksi.

Myynninedistäminen onkin olennainen osa liiketoimintaa, joka pyrkii lisäämään tuotteen tai palvelun myyntiä ja parantamaan sen näkyvyyttä sekä houkuttelevuutta kohdeyleisölle. On tärkeää, että myynninedistämiskeinot kohdistetaan oikealle kohderyhmälle, josta kerroinkin aiemmassa blogissani. Myynninedistäminen käsittää erilaisia strategioita ja keinoja, joilla pyritään houkuttelemaan asiakkaita, vakuuttamaan heidät tuotteen tai palvelun arvosta ja saamaan heidät tekemään lopulta ostoksia. Jokaisen yrityksen tulee miettiä mitkä keinot ovat heidän tuotteellensa tai palvelullensa parhaita eli mihin keskitetään resurssit. Kaikkea ei siis kannata tehdä, koska tällöin tuhlaa resurssit ympäriinsä.

Sähköpostimarkkinointi on luotettava ja helppo tapa pysyä yhteydessä nykyisiin sekä uusiin asiakkaisiin ja tarjota heille ajankohtaista tietoa sekä erikoistarjouksia. Henkilökohtaiset ja räätälöidyt viestit voivat tehdä suuren vaikutuksen kohdeyleisöön. Mielenkiintoinen sisältö pysäyttää lukemaan ja tarjoukset saavat ihmisen helposti tekemään ensimmäisen ostoksen.

Sosiaalinen media on nykyaikaisen myynninedistämisen tärkein kulmakivi. Se tarjoaa ainutlaatuisen tavan olla vuorovaikutuksessa asiakkaiden kanssa aktiivisesti ja jakaa heille tietoa tuotteistasi tai palveluistasi. Moni asiakas tutkii ensimmäisenä yrityksen sosiaalisen median kanavat. Muista valita siis oikeat sosiaalisen median alustat, jotka sopivat kohdeyleisöösi parhaiten eli älä pyri olemaan turhaan esillä jokaisessa kanavassa. Voit myös miettiä sopisiko vaikuttajamarkkinointi osaksi myynninedistämistä. Se on hyvin tehokas puolestapuhuja kun julkisuudenhenkilö suosittelee tuotteita tai palveluita. Tämä on toki hintavampaa, mutta savuttaa paljon uusi silmiä.

Edustaminen tapahtumissa luo vahvan mielikuvan ja yrityksen nimi sekä brändi jäävät helposti mieleen. Koko ajan on erilaisia tapahtumia ja messuja, joissa voi olla joko näytteilleasettajana tai vain tapahtumakävijänä. Näytteilleasettajan voi tarjota erilaisia koukkuja miksi ihminen pysähtyisi ja jäisi tutustumaan pisteeseen esimerkiksi arvontojen, maistiaisten, tuotenäytteiden tai toiminnalisen pisteen avulla. Hyvä myyjä saa ihmiset pysähtymään pisteelle ja saa heidät tutustumaan palveluun tai tuotteeseen.

Asiakaspalvelu on monesti aliarvioitu myynninedistämisenkeino. Hyvä asiakaspalvelu voi johtaa todella pitkäaikaisiin asiakassuhteisiin ja puskaradiosuositusten kautta taas uusiin asiakkaisiin. Ne ovat yleensä parhaat referenssit mitä yritys voi saada. Ja muista aina myyjänä, että olet myös asiakaspalvelija eli jokainen asiakaskohtaaminen on tärkeä.

Yhteistyöt ja kumppanuudet voivat laajentaa asiakasverkostoasi ja tuoda uusia myyntimahdollisuuksia. Yhteistyössä muiden yritysten kanssa voitte tarjota asiakkaille enemmän lisäarvoa ja mahdollisuuksia. Asiakkaan näkökulmasta tämä on hyvää palvelua ja hänestä tuntuu, että tarpeita kuunnellaan ja häntä halutaan auttaa.

Jokainen yritys on ainutlaatuinen, ja onkin tärkeää kokeilla erilaisia myynninedistämiskeinoja ja löytää vähitellen ne, jotka toimivat parhaiten omassa liiketoiminnassa. Tärkeintä on olla aktiivinen, kokeilunhaluinen ja jatkaa oppimista, sillä myynninedistäminen on jatkuva prosessi eikä se lopu ikinä. Myynti on lopulta se mikä auttaa sinua kasvattamaan liiketoimintaasi.

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *